Vinícius Lorenzi
Resumo
As estacas escavadas sem uso de revestimento ou lama têm sido a técnica de fundação predominante na Região Oeste do Paraná - Brasil. O solo predominante na
Região, um solo argiloso poroso, oferece suporte adequado a este tipo de fundação.
Ocorrem, porém, ocasionalmente, camadas de solo de baixa capacidade de suporte, levando a estacas mais profundas e com diâmetros maiores, o que implica em um alto
custo da fundação. A técnica de alargamento de fuste, muito recente no país, se propõe a gerar ganhos de capacidade de carga nas estacas escavadas. Há relatos de ganhos de
capacidade de carga na ordem de 40% para estacas co m esses alargamentos no Nordeste do Brasil. Por meio de uma ponteira instalada no trado de escavação, podem ser feitos
alargamentos localizados em algumas profundidades ao longo do fuste. A distância ideal na qual devem ser feitos esses alargamentos é um dos objetos de estudo desta
pesquisa, bem como investigar o ganho real desse método, visando caracterizar sua viabilidade técnica e econômica.
Abstract
Bored piles have been the most common foundation solution in Western Paraná- Brazil. The predominant soil in the region, a porous clayey soil, has provided adequate
support for this type of foundation. The low cost of implementation combined with speed of execution are the principal reasons for the choice of this solution.
However, there are occurrences of soft soil layers, generating deep piles and/or with large diameter, which reflects in the cost of foundation. The technique of shaft
enlargement is considered a recent technique in this country and is believed to generate gains in the load capacity of bored piles. A gain in load capacity of about 40% has been
observed in piles with enlargements in Northeast of Brazil. The enlargements are obtained after the pile is bored, with a driving point installed in the drilling auger, which
is turned at different depths of the shaft. The optimal distance between enlargements is one of the object ives of this research, as well as the investigat ion of the real gain in
bearing capacity with this method, in order to characterize its technical and economic feasibility.