Carla Gonçalves de Moraes

Título

Análise De Bacias Deflectométricas Obtidas Por 4 Equipamentos Do Tipo Falling Weight Deflectometer (FWD)


Orientador(es)

Laura Maria Goretti da Motta


Resumo

O Falling Weight Deflectometer (FWD) é atualmente o equipamento mais utilizado para a avaliação estrutural não-destrutiva dos pavimentos. É absolutamente necessário que os resultados dos ensaios sejam precisos. Dados imprecisos podem levar a conclusões incorretas sobre a condição estrutural do pavimento e gerar erros graves nos projetos. Para isso é necessário a calibração adequada do FWD. Este trabalho apresenta as análises e os resultados de uma série de ensaios de repetibilidade e reprodutibilidade realizados com 4 equipamentos Falling Weight Deflectometer. Os ensaios foram realizados de acordo com a metodologia descrita no Protocolo 10 do “Falling Weigth Deflectometer Calibration Guide” da Technology Platform for Infrastructure, Traffic, Transport and Public Space (CROW) de 2011. As análises realizadas compararam as bacias deflectométricas obtidas pelos 4 equipamentos FWD afim de verificar se houve diferenças expressivas nas medidas de carga, deflexão e temperatura registradas por esses equipamentos. Os resultados obtidos confirmaram e justificam a necessidade de implantação de um sistema de calibração no país, de forma que todos os equipamentos operem sob um mesmo referencial e possam agregar confiabilidade e economia nos projetos de pavimentação da Engenharia Nacional.


Abstract

The Falling Weight Deflectometer (FWD) is currently the most used equipment for the non-destructive structural evaluation of pavements. The accuracy of the test results is absolutely necessary. Inaccurate data can lead to incorrect conclusions about the structural condition of the pavement and generate significant errors in projects. For this, it is necessary the proper calibration of FWD. This paper presents the analysis and results of a series of repeatability and reproducibility tests conducted with 4 Falling Weight Deflectometer equipment. The tests were realized according to the methodology described in Protocol 10 to the "Falling Weigth Deflectometer Calibration Guide" of the Technology Platform for Infrastructure, Traffic, Transport and Public Space (CROW) 2011. The analyzes accomplished were compared with the deflectometrics basins obtained by 4 FWD equipment in order to verify if there were significant differences in load measurements, deflection and temperature recorded by these equipments. The results confirmed and justify the need for the implementation of a calibration system in the country so that all equipment operating under the same reference and can add reliability and optimization of costs paving projects of National Engineering.


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